İletişim, Dil ve Kültür

İLETİŞİM, DİL VE KÜLTÜR

İletişim Nedir?

Bireyler, gruplar ve toplumlar arasındaki her türlü ileti alışverişi sürecine iletişim denir. İki birim arasındaki bilgi paylaşımıdır. İşleyiş yönü bakımından “tek yönlü” ve “çok yönlü” iletişim olmak üzere ikiye ayrılır.

Tek yönlü iletişim, mesajın kaynaktan alıcıya, alıcının aktif geri bildirimi olmaksızın yapılan iletişim biçimidir. Geri bildirim yoktur. Asıl amaç mesajı hedefe ulaştırmaktır. Daha çok bilgi aktarımı amacıyla kullanılır. Çift yönlü iletişimde alıcı tarafından geri bildirim (dönüt) verilir.

İletişimde bulunması gereken öğeler; kaynak (verici, gönderici, santral, merkez), ileti, kanal, alıcı (hedef), filtre (algılama), dönüt (geri bildirim) ve bağlamdır.

İletişim Süreci:

Kaynak (Gönderici) >kod (şifre)> İleti (Mesaj) >kanal (yöntem, araç)> Filtre >>> Alıcı (Hedef) >>> Dönüt >>> Kaynak (Gönderici)’ye dönüş.

İletişimin genel ortamı da “bağlam” adını alır.

Gösterge (İşaret Bilimi)

Kendi dışında bir başka şeyi göstermeye yarayan, onun yerini alabilen belirti ya da işarete “gösterge” denir. Gösterilenin (anlam) ve gösterenin (ses, harf, şekil vb.) zihnimizde oluşturduğu her türlü tasarımdır. Şu meşhur tanımlamayı unutmamakta fayda vardır: “Dil, bir göstergeler dizgesidir.
Dil göstergesi, ilişkili olduğu gerçekle doğal bir bağ kurarak nedenlilik içeren simge’den, nedensiz olma yönüyle ayrılır. “Gösteren” ile “gösterilen” arasındaki bağ nedensellik taşımaz.

Not: Ferdinand de Saussure dil biliminin kurucusu kabul edilir.

Göstergeler

Doğal Göstergeler (Belirtiler)

·         Dumanın ateşi belirtmesi
·         Bulutun yağmuru belirtmesi
·         Yüksek ateşin hastalığı belirtmesi…
·         İnsan iradesi dışındaki doğal olaylar: yaprağın sararması (sonbahar)…

Yapay Göstergeler

Sanatsal Gösterge: Gerçekliği birebir aktarmayı hedefler. Fotoğraf, resim, ses CD’leri vb.

Sosyal Gösterge: Trafik işaretleri, üniformaların, mesleklerin temsili, uzlaşımsal bazı göstergeler…

Dil Göstergesi: Dilin kendisi uzlaşımsaldır (nedensiz). Dildeki eylemler ve her sözcük birer dil göstergesidir.

Dil Göstergelerinin Bazı Özellikleri:

·         Nedensizdir, bu nedenle uzlaşımsaldır. Gösteren-gösterilen arasında nedensellik yoktur.
·         Çizgiseldir. Göstergeler birbirini izler ve bu ardışılıkta meydana gelecek her değişiklik anlam düzleminde değişikliğe neden olur.
·         Ayırıcıdır. Dilde her şey ayırıcı birimlerin birleşmesiyle işlenir.
·         Eğer gönderge ile gösteren arasındaki bağ nedensiz olmasaydı; örnek/misal, problem/sorun vb. sözcükleri birbirinin yerine kullanamazdık ve hatta ileri safhada dünyada tek bir dil olurdu.

Dil Dışı Göstergeler:

Belirti (Doğal Gösterge): İradesiz, istem dışı göstergelere “belirti” denir. Belirtilere anlamları biz yükleriz. Avizenin sallanmasının deprem belirtisi, kara bulutların yağmur belirtisi, duman çıkmasının ateş belirtisi ve çiçek açmasının ilkbahar belirtisi olduğu gibi.

Belirtke: Bir bilgi aktarma amacı taşıyan, nedensiz ve uzlaşımsal sosyal göstergedir. Bunlar genellikle insanların koyduğu işaretler sistemidir. Demir yolu ve kara yolu işaretleri, sirenler, alarm göstergeleri, uyarı ışıkları, trafik lambaları, mors alfabesi, vücut dili, akıllı işaretler…

İkon (Görsel Gösterge): Bilgi ve iletileri kullanmadan, benzerlik ilişkisi yoluyla aktarmaya yarayan araçlara ikon denir. Bir fotoğraf, resim, çeşitli şemalar ve şekiller ikon örneğidir.

Simge: Belli bir insan topluluğunun uzlaşarak kendisine soyut ve sayılamayan belli bir anlam yüklediği somut nesne, işaret ya da semboldür. Zeytin dalı ve güvercin=barış, bayrak=bağımsızlık, karınca=çalışkanlık, kalp resmi=aşk ve sevgi, ağustos böceği=tembellik, kum saati=zaman, dengede duran terazi=adalet…

Dil Göstergesi ve Simgenin Farkı: Dil göstergesi simge değildir; çünkü simgede gösterilen ile gösteren arasında doğal ve nedenli bir ilişki vardır. Bir kavram, herkesin ya da genelin zihninde aynı anlamı çağrıştırıyorsa simgedir. Simde geneldir ve bağlama göre değişmez.

Dilin İşlevleri

Göndergesel (Gönderici) İşlev: Bilgi verici, açıklayıcı ve öğretici işlevdir. Burada amaç, gönderge konusunda doğru, nesnel, gözlemlenebilir veriler sunmaktır. Daha çok objektif anlatılarda, bilimsel bildirilerde, kısa not ve özetlerde karşımıza çıkar. Yan ve mecaz anlamlar sık kullanılmaz. Tarihî metinler, bilimsel ve felsefî yazılarda örneklerini bulabiliriz.

Şiirsel (Sanatsal/Şairane) İşlev: Genelde şiirlerde kullanılan işlevdir. Gönderenin amacı, alıcıya doğrudan bilgi aktarmak değildir; estetik olarak duyguların paylaşılması söz konusudur. Bu durum, metnin çağrışım değerini yükseltir. Çok anlamlılık metne hakim olur. Daha çok sanatsal metinlerde tercih edilir.

Heyecana Bağlı İşlev: Bir ileti, göndericinin iletinin konusu karşısındaki duygu ve heyecanlarını dile getirme amacıyla oluşturulmuşsa; dil, heyecana bağlı işlevde kullanılmıştır. Bu işlev, göndericinin kendi iletisine karşı tutum ve davranışını belirtir. Özel mektuplarda, özel betimlemeler ve anlatılarda, lirik metinlerde, eleştiri yazılarında heyecana bağlı işlevden sıkça yararlanılır.

Alıcıyı Harekete Geçirme İşlevi: İleti, bir çeşit çağrı işlevi görür. Amaç alıcıda bir tepki ve davranış değişikliği meydana getirmektir. Topluluk karşısında yapılan söylevler, reklam metinleri, genelgeler ve ilanlar genellikle bu işlevle oluşturulur. Daha çok emir cümleleri şeklinde görülür. Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi, alıcıyı harekete geçirme işleviyle yazılmış metinlere örnektir.

Kanalı Kontrol İşlevi: Ders anlatımında, uzun söylevlerde dilin kanalı kontrol işlevini yansıtan iletiler sıkça kullanılır. Soru şeklinde görülür. “Anlıyorsun değil mi?”

Dil Ötesi İşlev: Bir mesaj, dilli ilgili bilgi vermek üzere düzenlenmişse o mesajda dil, dil ötesi işlevinde kullanılmıştır. İletiler; dili açıklamak, dil bilgisi kurallarını ve dille ilgili konuları anlatmak için kullanılır. Daha çok “yani, demek istiyorum ki, bir başka deyişle” gibi sözcüklerde kendini gösteren dil ötesi işleve, günlük yaşamda sıklıkla başvurulur.

Dillerin Sınıflandırılması

Şu an aktif olarak kullanılan (yaşayan) dil sayısının 3500-4000 arasında olduğu tahmin edilmektedir. Ölü dillerle beraber bu sayı 5000’i bulmaktadır.

Kökenlerine (Akrabalıklarına) Göre Diller:

Aynı ana dilden türeyen diller, köken bakımından bir sayılır. Kökene göre yapılan sınıflandırmada, dillerin ses yapısı (fonoloji), şekil yapısı (morfoloji), cümle yapısı (sentaks), anlam bilgisi (semantik) ve köken bilgisi (etimoloji) esas alınır.

Hint-Avrupa Dilleri: Farsça, Afganca, Hinduca, Urduca, İtalyanca, İspanyolca, Romence, Almanca, İngilizce, Fransızca, Rusça…

Hami-Sami Dilleri: Arapça, İbranice, Habeşçe…

Çin-Tibet Dilleri: Çince, Tibetçe…

Bantu Dilleri: Afrika yerlileri ve Afrika’daki bazı ilkel toplumların yerel dilleri

Ural-Altay Dilleri:
Ural Dilleri; Fince, Macarca, Estonca…
Altay Dilleri; Türkçe, Moğolca, Mançuca, Tunguzca, Japonca…

Okyanusya Dilleri: Havai Dili, Javaca, Malayca, Tahiti…

Amerikan Dilleri: Amerika’nın keşfinden önce orada konuşulan yerel diller

Yapılarına Göre Diller:

Tek Heceli Diller: Çince, Tibetçe, Vietnamca…

Çekimli (Bükümlü) Diller: Arapça, İngilizce, Almanca, Fransızca…

Eklemeli Diller: Türkçe, Japonca, Macarca, Fince, Moğolca…

Tek Heceli Dillerin Özellikleri:

·         Sözcükler, tek heceli şekillerden ibarettir.
·         Çekim ve ek yoktur.
·         Anlam belirleyici kuvvetli bir vurgu sistemi vardır.

Çekimli (Bükümlü) Dillerin Özellikleri:

·         Tek heceli ve çok heceli sözcük kökleri vardır.
·         Yeni sözcükler türetilirken çoğu kez sözcük türlerinde değişiklikler olur. Ünlüler kaybolabilir.
·         Sözcükler cinsiyete göre ayrılır.
·         Kök bükümlü (Arapça gibi) ve gövde bükümlü (İngilizce gibi) çeşitleri vardır.

Eklemeli Dillerin Özellikleri:

·         Sözcükleri ek alarak kullanılan dillerdir. Sözcük ek alınca kökünde genellikle değişme olmaz.
·         Genel olarak ekler kelimenin sonuna gelir.
·         Fiil şekilleri yönüyle zengindir.
·         Sıfatlar, isimlerden önce gelir.
·         Sözcükler cinsiyete göre ayrılmaz.
·         Ses uyumları (ünlü ve ünsüz) bulunur.

Hazırlayan:

Kaynaklar:
Tüm Türkçe yazılarında seçkin üniversiteye hazırlık kitapları, üniversite ders kitapları, güvenilir internet siteleri, bazı dil bilgisi makaleleri ve TDK resmî sitesi kaynak olarak kullanılmaktadır.



Yorumlar